زمین گیری نیمی از هواپیماهای برجامی

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: نیمی از هواپیماهای برجامی زمین گیر بوده و از آنجا که سررسید اولین قسط هواپیماهای برجامی ایران ایر به مبلغ ۳۳۰ میلیارد تومان است، توان پرداخت اقساط را نداریم و باید حاکمیت و دولت تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ کنند.

به گزارش اگزیم نیوز، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طبق صورت مالی سال ۹۷ ایران ایر، با وثیقه‌گذاری ۲۰ فروند هواپیما معادل ۱۳۰۰ میلیارد و ۴۷۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تسهیلات دریافت کرده و تسهیلات بدون وثیقه هما ۴ هزار و ۱۰۶ میلیارد و ۸۳۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که در این بخش جمع تسهیلات هما بدون وثیقه ۵ هزار و ۴۰۷ میلیارد و ۳۱۱ میلیون تومان است.

کاپیتان علیرضا برخور درباره جزئیات بازپرداخت اقساط تسهیلات ۳۳۰ میلیون دلاری صندوق توسعه ملی به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بابت خرید هواپیماهای برجامی، اظهار داشت: ماه آینده سررسید اولین قسط به مبلغ ۳۳۰ میلیارد تومان است که شرکت توان پرداخت اقساط آن را ندارد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران افزود: کل تسهیلات هواپیماهای برجامی ۵۴۰ میلیون دلار بود که ماه آینده سررسید می‌شود که پرداخت آن برای ایران ایر غیرممکن است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نامه‌ای به دولت برای مهلت دهی این تسهیلات داشته اید؟ اظهار داشت: همه بانک ها با ما همکاری می کنند ولی به هر حال آنها هم در مقابل سازمان های نظارتی باید پاسخگو باشند.

مدیرعامل هما در پاسخ به این سوال که آیا این هواپیماها در رهن هستند یا خیر؟ افزود: بله هواپیماها در رهن می باشند.

برخور در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند فروند هواپیماهای برجامی در ناوگان هما فعال است؟ اظهار داشت: ۵۰ درصد به اضافه یک فروند هواپیمای برجامی فعال داریم که شامل ۷ تا ۸ فروند است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴۰ فروند هواپیما در ناوگان هما داریم، اضافه کرد: با در نظر گرفتن چک های هواپیماها، در حال حاضر ۱۲ فروند هواپیما در ناوگان هما فعال است اما در ایام نوروز حدود ۷ تا ۸ فروند هواپیمای فعال خواهیم داشت.

 قطعه نداریم

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که چرا تعدادی از هواپیماهای برجامی ATR ایران ایر زمین گیر شده است، توضیح داد: استفاده از هواپیما برنامه می‌خواهد، اگر ۱۰ فرزند با هم به دنیا بیایند، همه با هم به مدرسه می‌روند، همه با هم بالغ می شوند، با هم ازدواج می کنند، با هم نوه دار می شوند و با هم می میرند، استفاده از هواپیما هم باید پله‌ای باشد، الان زمان چک هواپیماها رسیده، نمی‌توانیم به صورت آزاد قطعه تهیه کنیم چون پول نداریم ضمنا تحریم هم هستیم.

برخور ادامه داد: همین کارخانه های سازنده هم طبق وعده شان عمل نمی کنند و قطعه به ما نمی‌دهند، نمی آیند و برابر قراردادی که با ما دارند، به ما کمک نمی‌کنند و در واقع به قرارداد خود هم پایبند نیستند.

وی تأکید کرد: نجات شرکت هما به عنوان شرکت حامل پرچم، یک حرکت انقلابی و آنی دولت و حاکمیت را می طلبد.

جزئیات وام‌های هما

‌براساس یادداشت‌های توضیحی صورت‌های مالی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در سال منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷، در سال مالی ۹۴ مبلغ ۱۱۳ میلیارد و ۹۹۲ میلیون تومان از بانک صنعت و معدن همچنین مبلغ ۴۰ میلیارد تومان از بانک ملی و مبلغ ۶۰ میلیارد تومان از بانک ملت استقراض شده است.

در ارتباط با خرید هواپیماهای نو معادل ۳۳۰ میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی به موجب ۳ فقره قرارداد جعاله با بانک صنعت و معدن به مبلغ ۹۲ میلیون و ۵۹۲ هزار یورو و ۱۴۱ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۹۸۷ یورو بابت خرید ۳ فروند هواپیمای ایرباس، هشت فروند هواپیمای ATR به مبلغ ۷۸ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۸۸۲ یورو تسهیلات دریافت و به طور مستقیم در وجه شرکت های هواپیمایی ایرباس و ATR حواله ارزی انجام می شود.

‌همچنین بابت خرید ۴ فروند هواپیمای ATR مبلغ ۵۰ میلیون یورو و ۱۹ میلیون و ۵۰۹ هزار و ۲۶۹ یورو از منابع داخلی بانک صنعت و معدن تسهیلات دریافت و مبلغ عیناً به حساب شرکت ATR حواله شد.

همچنین در سال مالی مورد گزارش مبلغ ۴۹۷ میلیارد و ۵۳۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی به عاملیت بانک پارسیان بابت خرید پنج فروند هواپیمای ATR تسهیلات دریافت شده است.

کد خبر 41144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =